Tuesday, December 2, 2014

Probleme fara solutie evidenta 1: Problema parcarilor in Bucuresti

Cei care locuiesc in Bucuresti si folosesc in mod curent o masina foarte probabil se lovesc cel putin ocazional de lipsa locurilor de parcare. 
Sunt zone si zone in Bucuresti, fiecare cu particularilatile ei, insa in cartiere situatia este uneori dramatica. In Drumul Taberii de exemplu pe stradute abia daca mai ai loc sa arunci un ac printre masinile parcate. Daca ar putea sa le parcheze in copaci ar fi si crengile lor pline de masini. La fel este in multe alte cartiere. Marea majoritate a acestor masini sunt parcate intr-un mod care conform literei legii este ilegal insa de nevoie este acceptat fiindca sunt foarte multi cei care incalca astfel legea. 

Cel putin din cate imi amintesc nu ai voie sa parchezi pe trotuar, nu  ai voie sa parchezi daca obstructionezi jumatate din drum, nu ai voie sa parchezi la mai putin de 50 de metri de o intersectie si sunt multe astfel de reguli. Totusi este plin de masini care conform acestor reguli sunt parcate aiurea. 

Unii oameni - mai ales cei care nu au masini - spun ca legea ar trebui aplicata dur si ar trebui ridicate toate masinile parcate aiurea. Acestia au o impresie proasta despre cei care parcheaza neregulamentar, de obicie in considera niste smecherasi nesimtiti care ar trebui sanctionati. Partial consider ca au dreptate. 

Pe de alta parte in Bucuresti nu sunt locuri de parcare legale nici pentru 50% din masini. Asta inseamna ca jumatate din cei care au masini ar trebui sa fie mereu pe sosea invartindu-se in gol pana la aparitia unui loc. Este absurd. Cand dai o lege ar trebui ca stat sa te asiguri ca este fezabila implementarea ei. Adica sa te asiguri ca un cetatean model - cineva care isi doreste sa urmeze legea intocmai - are in mod practic posibilitatea de a respecta legea respectiva. 

Personal consider ca legile care nu urmaresc acest principiu ar trebui considerate nule fiindca deschid posibilitatea unor abuzuri. Pentru a sublinia ideea sa ne imaginam cum intr-un caz extrem cineva se poate trezi brusc sa dea o lege cum ca nu mai ai voie sa respiri, brusc toata populatia va fi in ilegalitate si oricine este incomod pentru puterea actuala va putea fi saltat si sanctionat fiindca este un "criminal". Evident acest caz este extrem insa altele mult mai subtile pot fi implementate si chiar sunt in tara noastra. Banuiesc ca ati auzit de povestea cu "n-ai basca".

Revenind la parcari, nu poti cere lumii cu masini sa nu parcheze nicaieri si sa stea mereu in masina. Ei nu din nesimtire parcheaza aiurea ci de nevoie fiindca nu au unde in alta parte. Sunt si nesimtiti dar nu despre ei e vorba. 

In situatia de fata toata lumea e nemultumita, cei care au masini pentru ca trebuie deseori sa parcheze la distante foarte mari de casa si pietonii din cauza faptului ca sunt masini peste tot si nu mai au loc pe trotuar. 

Care ar fi solutia pe care ar putea sa o aplice primarul? 

Nu prea este o solutie evidenta. Locuri de parcare nu ai cum sa faci peste noapte. Chiar daca ar avea buget si banii ar fi folositi cum trebuie primaria nu ar avea cum sa rezolve problema rapid. Ar dura mult pana s-ar construi parcari noi iar in multe locuri ar fi imposibil fiindca efectiv nu mai este loc. Mai ales ca la un moment dat ar trebui sa aleaga intre spatiu verde si locuri de parcare. 
  
In tarile "civilizate" din europa de vest in principiu nu se poate parca in marile orase si se aplica legea cu strictete - sunt date amenzi si in anumite situatii ridicate masini. Sunt zone rezidentiale unde mai este permisa parcarea si pe la ei, de obicei insa este cu plata, insa de cele mai multe ori nu este permisa. Am vazut si exceptii - de exemplu in Viena se poate parca in anumite zone in anumite intervale orare (de seara pana dimineata) pe gratis. La ei se poate insa este o mare diferenta - la ei exista transport in comun. Daca locuiesti in Londra de exemplu poti sa iei metroul si sa ajungi oriunde in oras chiar mai rapid decat cu masina fiindca metroul nu sta la semafoare. Poti locui intr-o periferie si lucra in centru, vei avea aproape sigur un mijloc de transport rapid si eficient de a ajunge acolo. Ca locuitor al Londrei in principiu nici nu ai nevoie de masina.

La noi nu exista aceasta infrastructura. Daca locuiesti de exemplu in Ghencea nu ai metrou iar cu autobuzul stai in aceleasi ambuteiaje in care stau si masinile si te si inghesui in conditii inumane la orele de varf. Exista celebrul 41 - am fost cu el dimineata la ora de varf de cateva ori si nu a fost de loc o experienta placuta. Trebuie sa te lupti ca sa reusesti sa te urci in el. Daca esti un tanar in vana sa zicem ca te descurci dar nu vreau sa imi imaginez cum ar trebui sa duci un copil de 2 ani la cresa in asemenea conditii. Mai ales ca la noi nu exista cultura statului acasa in concediu medical cand esti bolnav si toamna ii vezi pe toti stranutand si tusind peste tine in aglomeratia din transportul in comun. Ca sa nu mai vorbim de buzunareli.

Sunt unii care spun ca masina este un lux. Dintre ei unii spun ca ar trebui taxate mai mult masinile ca sa se descurajeze cumpararea lor. Atata timp cat nu exista o retea civilizata de metrou si transport in comun oamenii vor fi nevoiti sa isi ia masini - nu numai pentru confortul personal dupa cum am spus, la un moment dat vei avea 1-2 copii de dus la cresa/gradinita/scoala si poate nu vrei sa fie calcati in picioare in 41. 

Desi nu exista o solutie magica pentru aceasta problema s-ar putea face cateva lucruri pentru a ameliora situatia. 

  • Ce s-ar putea face este sa se imbunatateasca reteaua de transport in comun astfel incat sa fie intr-adevar mai comod ca majoritatea oamenilor sa o foloseasca in loc sa isi ia masina personala. Asta ar reduce presiunea pe locurile de parcare fiindca lumea nu si-ar mai lua atatea masini.
  • De asemenea ar trebui facute si locuri noi - a aparut o parcare la Universitate din cate am vazut, ar trebui mai multe de genul asta. Parcarile subterane nu ocupa un loc pe care ar putea fi spatiu verde. Parcarile cu plata nu sunt un lucru rau atata timp cat sunt mai multe si exista concurenta reala intre ele. 
  • Cladirile noi construite ar trebui sa aiba prevazute locuri de parcare, mai ales cele de birouri. Nu imi imaginez ce a fost in capul celor care au trantit un zgarie-nor de birouri in centrul Bucurestiului - cel de langa catedrala Sf. Iosif - pe niste stradute mici intr-o zona de case fara sa prevada locuri de parcare (cel putin eu n-am vazut vreo intrare in vreo parcare la ei, poate au prevazut cateva asa de forma pentru cateva persoane din conducere). 
Desi sunt de acord cu parcari platitie, un lucru cu care insa nu sunt de acord este punerea unei taxe pe locurile deja existente. Adica pe bulevardul X acum se parcheaza la liber fiind locuri mostenite de la cei dinainte de 89 si vin eu primarul si spun ca de acum trebuie sa platiti ca sa parcati aici. Asta nu creeaza locuri noi si nu rezolva problema este doar o taxa in plus pusa in carca clasei de mijloc. Insa pentru o parcare subterana unde masina poate sta ferita de elementele naturii si sub o oarecare paza as fi dispus sa platesc un abonament lunar. 

Pana la urma Bucurestiul este un oras cu strazi si trotuare mult mai late decat alte capitale europene, chiar avem mult spatiu la dispozitie. Ar trebui la un moment dat sa gasim o solutie. Eu personal nu folosesc prea des masina fiindca am metrou aproape. In zona in care locuiesc eu nu sunt probleme cu parcarile seara - sunt doar ziua fiind o zona cu multe birouri. In principiu am nevoie de masina doar cand trebuie sa imi duc copilul pe undeva de urgenta (de exemplu la pediatru) si pentru carat cumparaturi. O mai folosesc ocazional si pentru drumuri in afara orasului insa daca ar exista retea de tren civilizata pe care sa ma pot baza m-as gandi serios sa o folosesc.


    


 


No comments:

Post a Comment