Tuesday, November 11, 2014

De ce oamenii platesc impozit pe venit si nu pe profit?

In lumea asta orice om sau orice firma functioneaza in principiu dupa urmatoarea regula:
In fiecare luna are niste venituri din activitatea pe care o desfasoara si are si niste cheltuieli care sunt necesare pentru desfasurarea activitatii respective.

Un lucru ciudat din punct de vedere al corectitudinii mi se pare faptul ca firmele platesc impozit pe profit - adica din venituri isi scad cheltuielile si ce ramane, profitul, este impozitat.

Sa luam niste exemple:

De exemplu eu daca am o firma si am facut luna asta venituri de 1000 lei dar am avut si cheltuieli de 900 lei voi avea profit de 1000-900 - 100 lei. Pe acesti 100 de lei voi plati impozit care la momentul scrierii articolului, in Romania, este de 16% - adica voi da 16 lei la stat si voi ramane in buzunar cu 84 de lei.

Insa o persoana fizica care are acelasi venit de 1000 lei va plati impozit pe venit de 16% ramanand cu 840 de lei. Daca are aceleasi cheltuieli de 900 de lei va iesi pe pierdere.

Oare de ce este considerat corect acest lucru?

De ce eu ca persoana fizica nu imi pot deconta cheltuielile necesare desfasurarii activitatii mele? Eu lucrez la o firma, imi dedic conforma contractului 8 ore pe zi firmei si realizez servicii pentru ea. Ca sa pot face acest lucru am nevoie in mod rezonabil de -

  1. Mancare si apa - din pacate corpul uman are limitarea de a avea nevoie de energie pentru a functiona.
  2. Haine - nu ma pot duce la servici gol din diverse motive.
  3. Transport de la si pana la servici 
  4. Adapost - din pacate corpul uman pe care il ocup trebuie sa si doarma 8 ore pe zi si nici nu functioneaza bine la orice temperatura din mediul de afara.
  5. Cheltuieli de sanatate - uneori corpul uman se mai si imbolnaveste si are nevoie de tratament. 
  6. Divertisment - nu sunt un robot, trebuie sa ma si relaxez ocazional   

Pot intra aici si altele.
De ce nu pot deduce toate aceste cheltuieli din venitul meu si sa pot plati impozit pe ce ramane?

Unii ar spune ca s-ar face abuzuri - se fac si acum oricum. Insa intr-adevar cineva cu un salariu mare si-ar putea cumpara multe lucruri care nu ii sunt neaparat utile doar ca sa evite impozitul. Insa la un moment dat cand vei avea 10 masini nu vei mai avea unde sa le parchezi si va trebui sa incepi sa platesti si impozit. Si pe de alta parte atunci cand cumperi lucruri inutile faci venituri pentru alte firme care vor plati ele impozit pe acei bani pana la urma.
Oricum pentru a preveni situatia cu 10 masini de mai sus la bunuri mai mari ar putea fi ca la firme perioade de amortizare.

In fine, nu cred ca undeva in lume se intampla asa. Cred ca raspunsul este ca sistemul de taxare nu e gandit sa fie corect ci e gandit sa genereze bani pentru guvern iar cei mai exploatabili oameni sunt cei care muncesc pe salarii. In Romania daca pui si suma platita de angajator pentru tine vei afla ca de fapt suma pe care o firma o plateste pe tine ca angajat este aproape dubla fata de ce vezi tu in mana la sfarsitul lunii.

Totusi cred ca un astfel de sistem ar putea functiona si i-ar proteja pe cei cu venituri mai mici insa nu ar reduce calitatea vietii celor cu venituri mai mari - doar i-ar taxa la banii pe care ii pun deoparte insa per total ar putea iesi si ei mai bine. In lumea persoanelor juridice functioneaza acest sistem deci poate ar merita incercat si pe noi persoanele fizice. Eu daca as ajunge vreodata sa fiu presedinte/prim ministru sau orice functie de genul asta (putin probabil) as milita sa se incerce asta in tara mea. :)


No comments:

Post a Comment